dinsdag 1 mei 2007

Streektalen


Bij bezoek aan verschillende delen van het land botste ik op een merkwaardig woord .
Als een echte west vlaming zeg ik tegen een flessenopener kurkentrekker.

Toen ik in het gentse aan het optreden was vroeg ik aan de organisatie een flesopener.
In het gents word dat dus genoemd nen aftrekkere.

Nen aftrekkere heeft in het west vlaams dan weer een heel andere betekenis ......
(en nee ik bedoel geen kuisgerief)

Om de proef op de som te nemen vroeg ik in het antwerpse ook achter een flesopener .
en wat kreeg ik daar te horen , Alstublief une dopwipper .

Het woord Dopwipper deed mij direkt een beeld voor mijn ogen verschijnen van een man
die ongeloofelijk veel seks heeft maar geen werk .


hoe wordt dit instrument nog genoemd in andere delen van ons land ???

5 opmerkingen:

Anoniem zei

Een klepzeiker, Bram.

Choinowski zei

Een dopwipper? Ik zou zeggen een Jobhopper.

Maar goed in Nederland heet een kurkentrekker, kurkentrekker (dat ding met die spiraal en die armpjes)en een flessenopener, flessenopener(dat ding met dat gaten die scherpe rand. Want het zijn natuurlijk heel andere dingen.

Anoniem zei

nen teutensleutel

Bram zei

haha
merci al mannen voor de verschillende benamingen nog enkele en ik kan der nen set over brengen en dan mogen jullie gratis komen kijken en zuipen .

Greetz Bram

quinten zei

nen opendoender!